Claudicatio Intermittens

Claudicatio Intermittens is een ziekte van de slagaders in de benen en heel soms de armen, ten gevolge van afzetting van vet (plaques) in de wand van de slagader en van verharding of verkalking van de wand van de slagader. Dit proces noemen we slagaderverkalking.

Claudicatio treedt op wanneer bij lichamelijke inspanning de aanvoer van zuurstofrijk bloed naar de beenspieren ontoereikend is. Hierdoor ontstaan pijnlijke krampen in de spieren van de kuit of het bovenbeen. Claudicatio treedt gewoonlijk niet op in rusttoestand en wordt daarom ook wel intermitterende claudicatio (claudicatio intermittens) genoemd. De Nederlandse term etalagebenen duidt hier ook op.

Symptomen:

• Pijn, kramp vermoeidheid, gevoelloosheid en andere vervelende sensaties zoals een zwaar, klemmend gevoel in been. Hoe zwaarder de inspanning hoe erger de pijn.
  • Huidtemperatuur van de voet is duidelijk lager dan van andere voet.
  • Verdikte teennagels en vertraagde nagelgroei.

Behandeling:

Looptraining onder begeleiding van een fysiotherapeut blijkt heel effectief te zijn. Het geven van juiste informatie en goede voorlichting is een essentieel onderdeel van de fysiotherapeutische behandeling van etalagebenen.

Wij zijn aangesloten bij ClaudicatioNet.

ClaudicatioNet streeft naar transparante en hoogwaardige zorg voor alle patiënten met perifeer vaatlijden. Het is een geïntegreerd zorgnetwerk met een landelijke reikwijdte dat patiënten, claudicatiotherapeuten en verwijzers met elkaar in contact brengt.